V poslednÃch letech se stále ÄastÄ›ji mluvà o virtuálnà realitÄ›. Již nynà máme zaÅ™ÃzenÃ, která nám tento zážitek umožňujÃ. Již dÅ™Ãve jej ale popsali autoÅ™i sci-fi pÅ™ÃbÄ›hů. Ti tvrdili, že tato technologie bude zdaleka nejÄastÄ›ji využÃvána ke hranà her. A dává to i smysl. Umožnà nám totiž vcÃtit se do hry jako nikdy pÅ™edtÃm. Je vÅ¡ak otázkou, zda právÄ› toto nebude nakonec tomuto využità na pÅ™ekážku.
Â
MusÃme si totiž nejprve uvÄ›domit, proÄ vlastnÄ› rádi hrajeme, a to i násilné hry. Je to proto, že tak můžeme dát průchod i svým nejnižšÃm pudům bez nebezpeÄÃ, že nÄ›komu skuteÄnÄ› ublÞÃme. Proto nemáme zábrany napÅ™Ãklad zabÃjet nepřátele, bez ohledu na to, jak vypadajÃ. Virtuálnà realita by to vÅ¡ak mohla zmÄ›nit.
Â
Â
Zde totiž uvidÃme vÅ¡e, co naÅ¡e postava, a nic vÃc. I u stÅ™ÃleÄek z pohledu prvnà osoby máme výhled ohraniÄen monitorem a máme tak vizuálnà reprezentaci, že nic z toho, co vidÃme, nenà skuteÄné. Pokud vÅ¡ak půjde o VR, pak se situace zmÄ›nÃ. Najednou skuteÄnÄ› „budeme“ ve hÅ™e, a naÅ¡e smysly nám budou Å™Ãkat, v jakém jsme nebezpeÄÃ, bez ohledu na to, že vÃme o tom, jaká je skuteÄnost.
Â
SamozÅ™ejmÄ›, pro nÄ›které to může celou vÄ›c udÄ›lat jeÅ¡tÄ› vÃce lákavou. Valnou Äást hráÄů vÅ¡ak nÄ›co takového odradÃ. Lidský základnà instinkt je pÅ™ežÃt, a navÃc je nÄ›co jiného maÄkat tlaÄÃtka na klávesnici a nÄ›co jiného skuteÄnÄ› držet prst na spouÅ¡ti byÅ¥ fiktivnà zbranÄ›.
Â
Â
JistÄ›, nejsou jen stÅ™ÃleÄky. Máme také adventury a hry typu Mario, kdy jednoduÅ¡e pÅ™ekonáváme pÅ™ekážky. To by se zdálo v pořádku, ale kolik z nás by bylo ochotno pÅ™eskoÄit napÅ™Ãklad pÅ™es bezednou propast, i kdybychom vÄ›dÄ›li, že po spadnutà maximálnÄ› ztratÃme život?
Â
I proto nenà pÅ™ÃliÅ¡ pravdÄ›podobné, že tento typ her bude mÃt vÄ›tÅ¡Ã budoucnost. JistÄ›, možná to bude jinak a stane se z nich jeden z nejrozÅ¡ÃÅ™enÄ›jÅ¡Ãch žánrů, avÅ¡ak vzhledem k souÄasnému vývoji spoleÄnosti o tom lze pochybovat.